A siklóernyők műszakija
Milyen szabályok vonatkoznak a siklóernyők bevizsgálására, műszakijára?
A világ különböző országiban eltérő módon felügyelik a hatóságok a siklóernyőzés műszaki követelményeit. Mégha a szabályozás némely ponton megengedő is lehet, a saját felelősségünk megkérdőjelezhetetlen ezen a területen. Nagyon sok országban a tőrvény csak a tulajdonost kötelezi arra, hogy ernyőjét a gyártói előírásoknak megfelelően saját maga ellenőrizze. Nem így Magyarországon szerencsére (ITM LFHF Repülésműszaki Osztály / A műszaki alkalmasság vizsgálata és tanúsítása, nem üzembentartói, és nem üzemeltetői feladat. A lajstromozásra nem kötelezett repülőeszközökre vonatkozóan hatósági engedélyhez kötött tevékenység, a 21/2015 (V.4.) NFM rendelet 34. fejezete.). A gyakorlatban mégis találkozni olyan siklóernyőssel, aki nem törődik a hivatalos felülvizsgálat meglétével. Ezzel két dolgot veszélyetethet: a saját testi épségét és azt, hogy egy esetleges balesetnél a biztosító kihúzza magát a kötelezettségei alól. Az ernyők elöregedésével - ld. repült órák száma! - nem csak az anyag porozitása változik, hanem a szakítószilárdsága, a siklóernyő geometriája is. Megkockáztatom, hogy hamarosan eljutunk oda is, hogy egy használt ernyő megvásárlásánál latba fog esni a szárny dokumentált előélete és nem csak a poróját fogják a vásárlók számonkérni.
Magyarországon a műszaki bevizsgálók komoly képzésen és folyamatos továbbképzéseken vesznek részt és komolyan veszik feladatukat. Óva intek mindenkit az olyan műszaki vizsgáztatótól, aki ránézésre megállapítja a siklóernyő alkalmasságát! Meneküljünk az ilyen "szakembertől". Semmilyen rutin nem helyettesítheti a precíz méréseket, műszeres vizsgálatokat, számításokat. Igen, ez pénzbe kerül, de minden centje megéri az árát. egy-egy vizsgálat akár egy-három órát is eltarthat tapasztalatra, helyre és speciális műszerekre is szükség van pl: porozitásmérő, zsinóhossz mérő, mérőasztal stb.
A siklóernyő műszakija során sor kerülhet kisebb nagyobb javításokra pl.: szakadt zsinór pótlása, cseréje, a felső- vagy alsószárny felületének szakadásának javítása, illetve "trimmelésre" a zsinórhosszak zsugorodásából, nyúlásából adódó átcsomózásra is. Természetesen nagyobb javításokra érdemes továbbra is a siklóernyőt a gyártóhoz küldeni.
A Magyarországon hivatalosan siklóernyő műszaki bevizsgálására jogosult személyek HFFA tanusítók és SIRESZ tanusítók linkek alatt találhatod.
A siklóernyő javításának és ellenőrzésének folyamata mindíg a gyártó által megadott adatok szigorú betartásával kell, hogy történjen. Ezért elengedhetetlen, hogy ezek az adatok rendelkezésre álljanak. A gyártó elöírja a zsinóhosszokat, a zsinór terheléses vizsgálatának mértékét, a megengedett porozitási kritériumokat, adott esetben a zsinórok szakításos tesztelését és időnkénti cseréjét stb. A vizsgálati eredmények elektronikus és papírformában - Alkalmassági Jegyzőkönyv, Műszaki felülvizsgálati jegyzőkönyv, Ernyő Törzskönyv - is dokumentálva, tárolva vannak az utókövethetőség érdekében.
Az általános vizsgálat a következő területeket fedi le:
- Anyagporozitás mérés
- A porozitásmérő leméri, hogy adott anyagfelületen mennyi idő alatt halad át adott mennyiségű levegő másodpercben mérve - a nagyobb érték a jobb -.
-
Anyag szakítási ellenállás
- folytatás következik...
Jó leszállást, kék eget!
Sikeresen zárultak a Nova Codex DHV tesztjei
A Nova siklóernyőgyártó cég Codex elnevezésű ernyőjének DHV tesztjei sikerrel végződtek a tervezett "C" kategóriában.
A DHV teszt az XS, S valamint az M méretet érintette. A további méretek minősítése folyamatban van. A Nova a CODEX fantázianevű kétzsinórsoros ernyőjét a 2023-2024 év téli szezonjában bocsátja ki hivatalosan.
A kétzsinóros ernyők iránti egyre növekvő kereslet a Nova céget is arra késztette, hogy megalkossa a saját távrepülő kétsoros siklóernyőjét. A Xenon alapjaira épülő szárnyat hatvanöt cellával alkották meg 6.1-es oldalviszonnyal. A súlya legkisebb méretben csak 4.2 kg de a nagyobbik méretben sem haladja meg az 5kg-ot. Az ernyő célcsoportja azok a gyakorlott távrepülő pilóták, akik nagyobb teljesítményt szeretnének elérni kétzsinóros ernyővel repülve, de nem szeretnének lemondani a C kategóriájú siklóernyők nyújtotta biztonságrol sem. Akik a Mentor 7 -el jól érezték magukat, ebben az ernyőben sem fognak csalódni valószínűleg. A belépőélek alaktartását a Nitinol (A Nitinol 50% titán és 50% Nikkel ötvözetű anyag kb. 13%-al könnyebb a hagyományos nejlon anyagoknál és kevésbé hajlamos a deformációra, megtörésre.) anyagból készült pálcikák garantálják.
Az ernyő súlya tartós kialakítása ellenére is középkategórián belül marad, amely alkalmassá teszi Hike & Fly túrázásra is. A CODEX Dominico 30D anyagból készült a beömlőnyílásoknál és Porcher Skytex 27C2 anyagból a felső és alsó szárnyfelületek fennmaradó részei. Az erősen igénybevett belső részekhez a gyártó Porcher Skytex 32 hard, míg a kevésbé igénybevettekhez az ultrakönnyű Porcher Skytex 27 hardot használt. Az ernyő kék, arany és fehér felsővitorla főszínben lesz kapható
NOVA CODEX mérettáblázat | XS | S | M | L | XL |
vetített szélesség (m) | 9.32 | 9.81 | 10.11 | 10.49 | |
vetített felület (m²) | 18.77 | 20.37 | 22.08 | 23.78 | |
vetített oldalviszony 4.72 | |||||
kiterített szélesség (m) | 11.61 | 12.22 | 12.59 | 13.07 | |
kiterített felület (m²) | 21.45 | 23.78 | 25.21 | 27.15 | |
pilóta kupola távolság (m) | 7.72 | 7.66 | 7.89 | 8.19 | |
Teljes zsinóhossz (m) | 185.84 | 196.55 | 202.87 | 211 | |
Önsúj (kg) | 4.2 | 4.4 | 4.7 | 5 | |
Hitelesített startsúly (kg) | 70-95 | 80-105 | 90-115 | 100-130 | |
ajánlott startsúly (kg) | 80-90 | 90-100 | 100-110 | 110-125 | |
kiterített oldalviszony 6.10 | |||||
Cellaszám 65 | |||||
Minősítés EN C/LTF D |
Beömlőcellák |
Dominico 30D, 41 g/m² |
---|---|
Felső vitorla |
Skytex 27 C2, 29g/m² |
Alsó vitorla | Skytex 27 C2, 29g/m² |
Terhelt cellamerevítők |
Porcher Skytex 32 Hard, 32 g/m2 |
Nem terhelt cellamerevítők |
Porcher Skytex 27 Hard, 27g/m2 |
Főzsinórzat | Liros PPSLS 200 / Edelrid U-8001 |
Galériazsinórzat |
Edelrid U-8000 / Liros DC40 |
Fékzsinórok | Edelrid 7850-240 / Liros DSL70 / DC40 |
Felfüggesztőheveder |
Kevlar 12 mm |
Az OZONE siklóernyőgyártó elérhetővé tette minden méretben a Forza 2 siklóernyős beülőjét
Az OZONE Forza 2 siklóernyős beülője most már széles méretskálában kapható
A Forza 2 beülő heveder három éves fejlesztése során az OZONE egy vérbeli távrepülésre alkalmas időtálló, aerodinamikus és kényelmes eszköz létrehozására vállalkozott, sikerrel.
A tesztek alapján az eddigi legjobb teljesítményű beülőt alkotta meg a cég elmondása alapján, két színben lesz kapható körülbelül 2000 eurós áron
A gerinckímélő beülő többórás kényelmes repülést tesz lehetővé, megtartva az OZONE biztonsági elemeit a tervezésben, így a becsatolásbiztos rendszert is. A komfortot a nagy tárolórekeszek és a bezippzározható zsebek is növelik. Integrált cockpit, elemzseb, vizesflakon tároló és katéter kivezetés. A beülő háromlépcsős gyorsítóval felszerelt.
Méretek | ||
S | 6.4kg | 155-170cm |
M | 6.7kg | 170-185cm |
L | 7kg | 185-200cm |
Gyártó: | OZONE Paragliders |
Vitte a Griff Siklóernyős Club a 2003-as klubversenyt az xcontest-en
Az idei, 2023-as év legeredményesebb siklóernyős klubversenyzője a Griff SC volt
Az MKK által az idei évben is megrendezésre került az xcontest által nyilvántartott klubok közötti verseny. A versenyt a 2023 évben a Griff SC (Erő Zsolt Babucs Péter Tasi Péter Szabó József Bajor Boldizsár a képen) nyerte szoros versennyel. A második helyen a tatai KEMRSE végzett csekély hatvan ponttal lemaradva. A dobogó harmadik helyezettje a Sirius SE lett 3233 szerzett ponttal.
A "Nyílt" egyéni versenyzők között az első helyet Varga Ábel, a KEMRSE versenyzője, a második helyet Tasi Péter, a Griff SC siklóernyőse, mig a harmadik helyet a Sirius SE indulója, Szalai Szabolcs érdemelte ki. Érdemes megemlíteni, hogy Tasi Péter egyébként a Sport kategóriában is elhozta az aranyat.
A hölgyeknél az első helyezett Bárhoff Éva a Blue Sky SE-től, az ezüstérmes Gyócsi Brigó a Griff SC versenyzője míg a bronz helyezett Szántó Tímea, a Free Air SE siklóernyőse lett.
További siklóernyős versenyeredmények megtalálhatóak az alábbi linken az xcontest.org oldalon.
Gratulálunk a sikeres évhez mindenkinek!
A Siklóernyős Fáról Mentők elindította Facebook oldalát
Hiánypótló Facebook oldalt indított a Siklóernyős Fáról Mentők társasága
Az oldal az alábbi linken található: Siklóernyős Fáról Mentők Facebook oldala
A Dudek cég új, Disco 2023 beülője
A Dudek cég piacra dobta a Disco 2023 siklóernyős kezdőknek szánt siklóernyős beülőjét.
A beülő 4 méretben kapható: S M L XL, amely lehetővé teszi a pontos méretválasztást,
Legfontosabb tulajdonságai:
- kétrészes, rugalmas levegőhab protektor
- a tartalék ejtőernyős konténer helye a heveder hátulján, a protektor mögött található
- a heveder nagyon könnyű és körülbelül 2,5 kg M-es méretben
- az ülésdeszka karbonból készült, ami hozzájárul a kis tömeghez
- lábtartó felszerelése lehetséges (nem tartozék)
- különböző színekkel jelölt rögzítési pontok a jobb és bal oldal megkülönböztetésére
- a beülőheveder alja vastagabb és kopásállóbb szövetből készült
- nagy hátsó tárolózseb
- speciális rádiózseb a vállon
- speciális tépőzár rögzítéshez pl. variométerek, oldalt zsebek, pl. telefonhoz kiegészítő zseb a protektor előtt
- légáteresztő háló az ülés háttámláján
- állítható mellkaspánt
- nagy, golyóscsapágyas gyorsítók
- ivótömlő zseb tömlőnyílással
Az előző verzióhoz képest egy jóval könnyebb beülőt láthatunk és a legnagyobb újdonság a felszerelhető lábtartó, amit a hevederek, tartók elrendezésének megváltoztatásai tettek lehetővé.
Delaer név | Ferenc Halasz |
Cím: | 1112 Budapest Koerberki U 36/A, Budaors Airport Hungary |
Tel: | +36309413999 |
e-mail: | flyferppg@gmail.com |
Gyártó: | DUDEK |
Minőségi változások a sikloernyosklub.hu starthelykereső felületén
A sikloernyosklub.hu starthelykereső további funkciókkal bővült
A magyarországi starthelyek fejlesztése nyomán immár szélirány szerint is kereshetünk starthelyre,
illetve a starthely státusza (tiltott, tisztázatlan, engedélyezett) is szürhetünk.
Továbbra is könnyen megtalálható a googlés starthelykereső külső hivatkozása a honlapon. A starthelyek
státusza változhat, ezeket a változásokat igyekszem lekövetni, de kisebb hibák előfordulhatnak.
Amit fontosnak tartok, hogy a biztosan letiltott helyek legyenek markánsan elkülöníthetők a más státuszú
starthelyektől.
Amennyiben valakinek építő javaslata, képi- videó anyaga lenne a fejlesztéshez és korlátozás nélkül
megosztaná velünk, forrásmegjelőléssel küldje el nekem legyen szíves a parapenteleonardo kukac gmailes
elérhetőségre.
A starthelykereső az alábbi linken található: Siklóernyős Starthelyek a
siklóernyősklub.hu oldalon
A Phi Maestro 2 light alapminősítések sikeresen lezárultak
Befejeződtek a PHI (Hannes Papesh) Maestro 2 Light homologizációs vizsgálatai.
A vizsgák során mindegyik ernyőméret (21, 22, 23, 25) megkapta a DHV "B" kategóriájának megfelelő
minősítést.
További információk a gyártó honlapján: phi-air.com
Bassano siklóernyős starthely felfüggesztése
Bassanoban a Tappeti starthely ideiglenesen lezárásra kerül április 17-től
megközelítőleg három hét időtartamra. A többi közeli starthely továbbra is változatlanul üzemel.
A karbantartás alkalmával a starthely további, mintegy 40%-al kerül kibővítésre a tervek szerint. Az
átépítés során a lejtő felülete szöge is optimalizálásra kerül és a bővítés az átjáronál lévő padoknál
lehetővé fogja tenni, hogy a siklóernyőket kényelmesebben lehessen előkészíteni startra. Sajnos korábban
nem tudtak az üzemeltetők a munkálatoknak nekilátni bürokratikus nehézségek miatt. Írja a "Vivere Il
Grappa" szövetkezet
Felszálló régió | Col del Puppolo |
Starthely magassága | 830m |
Szélirány | dél - dél/kelet - dél/nyugat |
Visszaszálló | nem |
Ajánlott leszálló | Via Casale Nuovo (Paradiso) m.190 |
Gps koordináták | 45.8235, 11.76875 |
Autóparkoló | igen / 100 m |
Frissítőpont | igen / 100 m |
Nyílt levél HFFA Repülés Biztonsági Szolgálatától
Tisztelt pilóta társaim,
Néhány szóban szeretnék megosztani veletek egy nagyon fontos dolgot, mely a világ minden pilótája előtt
egyformán elsődleges. Ez nem más mint a biztonságos repülés!
Hiszen bármennyire is tapasztaltak és ügyesek vagyunk, mégiscsak idegen közegben közlekedünk a
levegőben. A természet nem adott nekünk olyan testrészeket amelyekkel fent tudnánk maradni a levegőben.
Egyetlen fegyverünk az eszünk! Tehát a világon mindenhol a pilóták arra törekednek, hogy eszüket
használva minél többet tudjanak repülni. Ehhez pedig a biztonság szükségeltetik.
Tényezők, melyek befolyásolhatják a biztonsági faktort:
– a pilóta felkészültsége
– az időjárás
– környezet tulajdonságai (beleértve az adott hely domborzati tulajdonságait és széljárásait is)
– eszköz állapota és repülési tulajdonságai
– légtér telítettsége, koordináltsága
– pilóta tájékozódottsága
– helyzetfelismerési képessége
Nem véletlenül van az, hogy adatot gyűjtenek a repülő közösségek mindenről, ami a repülések alatt eltér
az előírt biztonságos tevékenységtől.
Mert ezeket az adatokat összesítve meg lehet előzni egy csomó balesetet! Nagyon fontos a prevenció! De
előrelátni csak akkor lehet, ha látjuk azt, hogy eddig mi történt. Ha nem ismerjük a múltat és a jelent
nem tudjuk megváltoztatni a jövőt!
Ezért találták ki azt a külön csoportot, aminek az a dolga, hogy adatokat gyűjt, elemez és megállapít
tényeket, azokat elküldi a gyártóknak, közösségeknek és így lehetőséget adnak arra, hogy a hibák
kijavítódjanak! Ez a repülésbiztonsági szolgálat. REBISZ.
Ez a szervezet nem rendőrség, nem azért van, hogy büntessen, felelősöket találjon egy-egy baleset
következtében. De Őket keresi meg a rendőrség, légügyi hatóság szakmai tanácsért.
A rebiszhez minden súlyosabb baleset eljut, mert a mentő hivatalból értesíti a rendőröket, azok pedig a
rebiszhez fordulnak tanácsért.
Előzzétek meg az eseményeket, ha van valami baleset, szóljatok Ti a HFFA ügyeletesnek, amilyen gyorsan
tudtok, hogy a felsorolt szervek kérdezősködéseire már olyan választ tudjon adni a REBISZ amely megvéd
Titeket! A sérülés nélküli balesetek bejelentése, pedig a statisztikát növeli, lehet, hogy saját
tapasztalatotok egy hellyel kapcsolatos, vagy egy repülőeszközzel kapcsolatos bejelentésetek megmenti a
jövőben valaki életét!
Vannak olyan magyar törvények melyek azt írják elő, hogy mindenki köteles bejelenteni az észlelt
balesetet, mert ha nem 1 millió Ft-ig bírságolható!
Én azért kérem, hogy az alábbi telefonszámon jelentsétek be ha láttok baleseteket, vagy Ti szenvedtek el
balesetet, hogy felzárkózzunk az Európai pilótákhoz és megmentsük mások életét, illetve segítsetek abban
a gyártóknak, hogy tökéletesíthessék eszközeiket!
Szőlő: +36 70 363 11 09 (Csöngess meg aztán tedd le és én visszahívlak, hogy még költséged se legyen!)
Köszönöm figyelmeteket és remélem ha úgy adódik hívtok!
Tisztelettel:
Szöllösi László
HFFA - Szabad Repülők Szövetsége
DHV Figyelem! Biztonsági felülvizsgálat mentőernyőkre
A DHV (Német Függőrepülő Szövetség) biztonsági felülvizsgálatot rendelt el minden mentőrendszerhez, mivel néhány alkalommal dokumentáltan történtek súlyos, akár halálos kimenetelű balesetek mentőernyő használata ellenére az elmúlt években. A DHV szigorú vizsgálatok során megállapította, hogy egynél több esetben az egyébként kifogástalan állapotban lévő mentőernyő helytelen működését a következő tényezők okozták:
- A mentőernyő és a beülő inkompatibilitása a beülő belső vagy külső konténerével
- A mentőernyő frontkonténerének helytelen felszerelése.
- Nyitási folyamat meghiúsulása egyéb akadályoztatottság következtében.
A hatóság által kijelölt személyek kötelesek írásban dokumentálni az ellenőrzést és az esetleges
észrevételeket eljuttatni a DHV-hez.
Az ellenőrzés az alábbiakat kell hogy magában foglalja:
1. Meghatározni a használati utasításban található információk alapján, hogy a heveder és a mentőeszköz
alapvetően kompatibilisek-e. A mentőeszköz belső konténerrel ellátott beülőnél határozza meg, hogy a
kombinálandó mentőfelszerelést a beülő gyártója jóváhagyta-e? A telepítéshez birtokolja-e a szóban forgó
beülőhöz tartozó belső konténert.
2. A belső konténeres mentőeszköz beszerelése a beülő külső konténerébe vagy külső külső konténerbe a
használati utasítás szerinti.
3. Kioldási teszt a heveder és a mentőeszköz leendő felhasználója által. Az aktiválási próbát
hevederfelfüggesztésben (szimulátorban) kell végrehajtani a hevederben, repülési helyzetben. A belső
konténert teljesen ki kell szabadítani a beülőből és ki kell dobni. Az aktiválási teszt során meg kell
állapítani, hogy
a) az aktiváló fogantyú könnyen elérhető és könnyen megfogható,
b) a belső konténer kihúzható és eldobható-e a beülő tárolójából vagy a külső mentőernyőkonténerből a
mentőszerkezet kihúzási irányában. A pilóta ezt könnyen és kis erőfeszítéssel tudja megtenni.
c) a kioldó fogantyú, a zsinór és a belső konténer konfigurációja lehetővé teszi a belső konténer egy
menetben történő erőteljes kidobását.
d) A kioldó fogantyú típusa és a belső konténerrel való kapcsolat hossza végett nem áll fenn annak a
veszélye, hogy a mentőeszköz kioldódjon a belső konténerből, például lelógjon vagy belegabalyodjon a
tartalék ejtőernyő vezetékeibe.
Figyelem! Biztonsági visszahívás CHARLY mentőernyőkre
Biztonsági közlemény minden Charly mentőszerkezethez
A mentőernyőkonténer kioldófogantyú felfüggesztésének felülvizsgálata.
Adott esetben felmerülhet a veszélye, hogy a mentőernyő kioldó fogantyú, különösen az integrált rekesszel
rendelkező hevedereknél, kioldás után beszorulhat a felfüggesztő hevederekbe úgy, hogy a mentőeszköz
nyílása elakad. Ezért a CHARLY kioldó fogantyújának maximális hosszát a mentőeszköz belső konténeréhez 37
cm-re korlátozza. A hossz mérésének módja a képen látható.
A kioldó fogantyú és a belső konténer közötti kapcsolat hosszát a következő repülés előtt a
tulajdonosoknak ellenőrizniük kell.
Ha szükséges a mentőfogantyú-konténer kapcsolat lerövidítése, azt szakképzett személyzetnek (a
hevedergyártónak vagy az általa megbízott cégeknek) kell elvégeznie, végül kompatibilitási teszttel
ellenőrizni kell a működőképességet.
Ha kétségei vannak, az érintetteknek fel kell venniük a kapcsolatot a heveder gyártójával a megfelelő
hosszúságú fogantyú beszerzése érdekében.
Finsterwalder GmbH, HRB 52509 Munich Local Court, General Manager: Dipl.-Ing. Thomas Phone: +49 89
8116528, office@finsterwalder-charly.de
Szomorúan tudatjuk, hogy barátunk, sporttársunk, Varga Norbert a KEMRSE vezető pilótája 2021.10.29-én elhunyt.
2021.10.29-én délután Norbi barátunk futás közben rosszul lett és elhunyt. Halálával elvesztettünk egy olyan embert, aki a magyar siklóernyőzésben, a tandem repülésben mérföldkőnek számított. Elvesztettünk egy barátot, egy olyan sporttársat és vezetőt, akire mindig lehetett számítani. Elvesztettünk egy jó embert. Nyugodj békében!
"A szabadság szerelmesei" Siklóernyőzés Hajdúszoboszlón.
Siklóernyős témájú videót tett közzé a Hajdúszoboszló Televízió. Riportjában az Aero Club Hajdúszoboszló tagjait szólaltatta meg a Magyar Köztársaság Kupa előkelő 2. helyezésének kapcsán. A riportból megtudhatjuk, hogy hol tart a hajdúszoboszlói siklóernyőzés és egy kis kedvcsináló is egyben azoknak, akik szeretnének közelebbről megismerkedni a siklóernyőzéssel.