Siklóernyős Starthelyek Siklóernyőzés Légterek Reporvos Siklóernyős Meteorológia Siklóernyő Gyártók

Siklóernyős Ismeretek, Tudástár

Láttam, ahogy az ejtőernyős leugrik a hegyről a paplanernyőjével, aztán az egyik ház kertjébe zuhant le, de nem lett semmi baja...

Fára szállás

Fáraszállás esetén hívható telefonszámok:

Sérülés esetén Mentők: 112 SIRESZ tagoknak Rebisz tel:+36 20 29 57 779

HFFA tagoknak Rebisz: +36 70 36 31 109 // safety@hffa.hu

Fáról mentők központi elérhetősége (Barlangi mentőszolgálat): +36 30 79 07 079

A fáraszállás leggyakoribb kiváló okai:

1. Meteorológiai viszonyok miatt vagy az időjárási tényezők kapcsán kialakuló helyzetéből. Például a túl erős szél miatt a siklóernyős nem éri el a leszállót, vészleszállót. Felhőbe ködbe startolt rossz látási viszonyok miatt a hegyoldalban száll fára. Turbulencia okozta gyors magasságvesztés miatt.

2. Felkészültségbeli hiányosságok miatt. Pl. Rossz startkészség, rossz landolás készség, a leszálló távolságraának helytelen fegbecsülése. Hibás manőverezés.

3. pszichológiai/fiziológiai tényezők. Pl pánik. Az elkerülendő tárgyra összpontosítás a menekülés irányának keresése helyett. Helyzetfelismerési képesség.

4. felszerelés vagy technikai ok. Pl. Zsákesésre hajlamos ernyő használata. Befűződött, korlátozott irányíthatóságú ernyő. Szándekolatlan mentőernyő nyitás.

5. Másik pilótával való kontakt hatása, amely létrejöhet tényleges ütközés miatt vagy kényszerítés következtében.

Siklóernyős körökben az a mondás járja, hogy kétféle siklóernyős létezik: az amelyik már szállt fára és az amelyik majd fog fára szállni. A fára szállásnál az első és legfontosabb teendő az elkerülés. Hogyan tudjuk elkerülni? Ha a siklóernyőzés minden fázisában figyelünk az aktuális helyzetünkre (és persze pilótatársainkra) és ezt a meteorológiai faktorral összevetve folyamatosan felülbíráljuk a továbbrepülési, leszállási szándékunkat. Szeretném kihangsúyozni, hogy a repülés nem az elstartolással kezdődik, hanem az időjárási helyzet helyes vagy helytelen megítélésével. A fára szállásnál ugyanis az egyik legfőbb tényező az időjárás, a kezdő siklóernyősök gyakorlatlanságától eltekintve. Persze a meteorológiai viszonyok siklóernyőzés közbeni megváltoztatása, annak késői felismerése, illetve a körülöttünk lévő pilóták hibái, saját rossz döntéseink sorozata is sodorhatnak bennünket olyan helyzetbe, amikor már nem marad sok választásunk. Ha ide jutunk az két lehetséges módon történik: az első, amikor jól tudjuk, hogy fára fogunk szállni és van egy kis játékterünk annak eldöntésére, hogy pontosan melyikre, milyen irányból, milyen sebességgel. Nevezzük ezt koordinált fáraszállásnak. A masik esetet nevezzük nem befolyásolható fára szállásnak, amikor ezen opciók nem adottak.

A koordinált fáraszállás esetén a teendők:


Lelkileg, pszichésen ráhangolódok arra, hogy most nincs itt az ideje a pániknak, nincs itt az ideje annak, hogy óvjam vagy sirassam az ernyőmet hanem csak annak, hogy mindent megtegyek, ami rajtam múlik, hogy körülményekhez képest jól jöjjek ki a helyzetből. Ezután jön annak a fának a kiválasztása, amelynek sűrű lombkoronája előre láthatóan meg tud tartani. A fa lombkoronája ott a legerősebb feltehetően, ahol a legsűrűbb a lombozat. A fa ezen részére próbáljunk meg kilebegtetni, azaz a legkisebb horizontális és vertikális sebességgel rálandolni.

A becsapódás pillanata:
Az ernyő tartóerejének megszűnése pillanatában úgy kell viselkednünk, mintha leesnénk egy fáról, azaz szemünket akár hunyorítva (védve a hegyes ágak szúrásától) a "kezünkkel látva" minden lehetőséget meg kell ragadni a megkapaszkodásra. Gyakori hiba, hogy valaki fák közé akarja magát "betenni", hogy csak az ernyője maradjon fent. Hamis biztonságérzet, ne tegyük! A fák szélein a lombkorona vékonyabb, az ágak le fognak törni és akár több tíz métert is zuhanhatunk. A zuhanás első szakasza lehet gyorsabb, amíg a többé kevésbé nyitott ernyőnk meg nem akad. Ezt követően előfordulhat, hogy a felső ágak több-kevesebb ideig megakasztják az ernyőnket, de aztán letörnek, lehajlanak, amit további zuhanás követhet.

A becsapódás pillanatát követő teendők:
A becsapódás pillanatában egyes vélemények szerint tanácsos a lábunkat összezárni, hogy a combartériák, lágyék ne sérülhessenek. Ugyanakkor nem vagyok biztos benne, hogy ezt meg tudjuk tenni, legyőzve a kapaszkodási ösztöneinket zuhanás közben. Abban a pillanatban, amikor akár egy pillanatra is megáll a zuhanás a hozzánk legközelebb eső vastagabb ágat meg kell ragadnunk arra készülve, hogy azon hamarosan teljes testsúlyunkat meg kell tartanunk. A fán lógva sohasem hagyatkozhatunk arra, hogy majd a fennakadt ernyő továbbra is meg fog bennünket tartani! Mindezt a lehető legkevesebb súlypontáthelyezéssel kell véghezvinnünk. Valószínűleg ekkorra már az adrenalin olyan mértékben elárasztotta a testünket, hogy a kisebb sérüléseinket észre sem vesszük, de most még van egy fontos feladatunk: Amiután sikerült megkapaszkodnunk vagy az ernyőn lógva nem zuhanunk tovább biztosítanunk kell helyzetünket. Ezt legkönnyebben a beülőnkben lévő kb. 30m hosszú kötéllel tehetnénk meg de ha ez nincs, akkor a mentőernyőnket bontsuk ki és ennek segítségével rögzítsük magunkat illetve az elérhető ernyőzsinórokkal. A lógás és rögzítés időtartama alatt a lehető legkevesebb súlypontáthelyezéssel tevékenykedjünk.

A stabilizálás utáni teendők:
A stabilizálás utáni első teendőnk, hogy telefonálunk. A telefonunkban -remélhetőleg - előre elmentett számok közül válasszuk ki a mentőket, ha megsérültünk. Ha nem sérültünk meg, akkor pedig a fáról mentők központi számát. Ezek után tüzetesen vizsgáljuk át magunkat, hogy van-e komolyabb vérzésünk, törésünk. Szükség esetén kössük el nyomókötéssel a vérzést (nadrágszíj, egy darab zsinór az ernyőnkból, erősebb cipőfűző stb.). Ezek után semmiképpen ne kíséreljünk meg kiszálni a beülőből vagy lemászni, hacsak teljes mértékben meg nem bizonyosodtunk róla, hogy nem sérültünk meg és magasság nem haladja meg a testmagagasságunkat. Eszméletvesztés után maradjunk beülőnkben mindenképpen.

A mentés alatti teendők:
Tegyük azt vita nélkül, amire a szakemberek utasítanak!

A mentés utáni teendők:
Ha nem szedték le a mentésünkkor az ernyőnket, akkor a megadott számokon kérjük szakember segítségét. Ha lehetséges ne mi vezessünk haza. Ha látszólag nem is sérültünk meg érdemes megmutatni magunkat az orvosnak. Az ernyőt vizsgáltassuk át! Lehetséges, hogy látszólag sértetlen, de extrém zsinórnyúlások, rejtett repedések előfordulhatnak. A fáraszállás repülési esemény lévén bejelentési kötelezettséggel jár. Az adott szakosztály Repülés Biztonsági Szolgálata kivizsgálja az eseményt, levonja a konzekvenciákat jobbítási szándékkal ajánlásokat ad, megelőzési céllal. A fáraszállás után az embernek el kell gondolkodnia, hogy mit hibázott el, mit kellett volna másképp csinálnia, hogy legközelebb ne fordulhasson ez elő.

Egyéb elérhetőségek:

fáról mentők:

- Szalai József +36 20 92 33 634 elsősorban Pest megye, de szükség esetén országosan is

- Holló Attila (Csülök) +36 70 20 84 334 elsősorban Pest megye, de szükség esetén országosan is

- Varga Ábel +36 70 22 46 168 elsősorban Komárom- Esztergom, Fejér, Pest megye, de szükség esetén országosan is

- Slíz György +36 30 44 71 255 elsősorban Pest, Komárom-Esztergom megye, de szükség esetén országosan is

- Pálmási Ábel +36 30 92 61 338 elsősorban Budapest környékén

fáraszállás siklóernyővel magasfa

A siklóernyős repülőeszköze a siklóernyő.

A siklóernyős ernyője a siklóernyő. Nem paplanernyő és nem ejtőernyő. A paplanernyő laikus körökben tévesen használt fogalom az új típusú, nem körkupolás ejtőernyők megnevezésére. Az ejtőernyő ezen típusa valójában helyesen légcellás ernyőként szerepel szakmai körökben. A siklóernyő ennek az ernyőtípusnak az evolúciójaként alakult ki és ennek köszönhetően ragadt a köztudatban a siklóernyő megnevezésére is. A siklóernyős körökben az ernyőt siklóernyőnek, ernyőnek vagy egyszerűen szárnynak, az angolban "wing"-nek nevezzük.

siklóernyő startkor

Hogyan lehetek siklóernyős?

Ezt a kérdést én is felettem 2004-ben. Akkor még nem volt ennyire kiforrott útja a siklóernyőssé válásnak. Ma, ha valaki siklóernyőzni szeretne, akkor egyszerűen felkeres egy siklóernyős klubot a közelében, befizeti a tandíjat, amiért klubonként eltérő színvonalon és szolgáltatási minőséggel siklóernyős képzésben részesül. A képzés többnyire a klub kölcsönfelszerelésével történik, amelynek bérleti díját tartalmazza a tanfolyami díj. Ezek után elkezdi gyűjteni oktató felügyeletében a repült órákat és a startokat, magas startokat, majd leteszi az első vizsgáját. Az úgynevezett "A" vizsga után még mindíg csak felügyelet mellett repülhet, de aztán a "B" vizsga teljesítésével már önálló pilóta minősítés birtokában elvágják a köldökzsinórt és önállóan repülhet. Amennyiben csőrlőzni szeretnél, akkor csőrlőzhető vizsgát kell tenned, amely körülbelül fél órás elméleti és néhány alkalmas csőrlési gyakorlatból áll. A siklóernyős pilóta minősítéseit a startkönyvében és elektronikus úton a siklóernyős szövetség felületén tartják nyilván.

siklóernyő startkor

A siklóernyős nem ejtőernyős.

Siklóernyőzés teljesen elkülönült sportág az ejtőernyőzéstől is, saját versenyszámokkal, saját rekordokkal, eltérő tematikával, képzéssel és irányítással. Az ejtőernyőzés lényege az irányított szabadesés. A siklóernyőzés ezzel szemben a repülés időtartamának és távolságának maximalizáslására törekszik.

ejtőernyős ugrás

A siklóernyős nem ugrik sehonnan, hanem startol.

A siklóernyős nem ugrik sehonnan, hanem startol. Az ejtőernyősök ugranak, repülőből, hőlégbalonból, speciális magas objektumokból osszehajtott, ha úgy tetszik, elcsomagolt ernyővel. A siklóernyős ezzel szemben szétterített ernyővel több-kevesebb nekifutás és szembeszél segítségével startol. A siklóernyős start másik lehetséges változata az úgynevezett csőrlőzés, amikor egy megfeszített csőrlőről legördülő vagy visszacsévélt kötél erejével hízzák a siklóernyőst a magasba, majd a kötelet leoldják mikor elérte a megfelelő magasságot.

Előfordul, hogy a siklóernyős egy ház kertjében vagy focipályán ér földet...

Előfordul, hogy a siklóernyős egy ház kertjében vagy focipályán ér földet, de abban az esetben, ha nem sérül meg ezt nem zuhanásnak, hanem vészleszállásnak hívjuk. Alapvetően a siklóernyősök kijelölt leszállópályán igyekeznek leszállni de ahhoz, hogy ez sikerüljön szükséges némi gyakorlottság, másrészt az időjárás hirtelen változása is előidézhet olyan helyzetet, amikor a pilótának nem marad más lehetősége, mint egy másik leszállásra alkalmas, de nem szokványos helyen landolni, vészleszállást végrehajtani. A harmadik ok a siklóernyőzés természetéből adódik. Amennyiben ugyanis a pilóta távrepülést hajt végre a repülés útvonala determinálja a leszállás helyét, illetve az csak kis mértékben tervezhető.

Siklóernyős távrepülés világrekordja

Tudtad, hogy ez a repülőeszköz pusztán a természetből, a környzeti energia felhasználásával képes több száz kilóméter megtételére? Igen, a siklóernyő mesterséges meghajtás nélküli leghosszabb megtett távja 2023-ban 609,9km. Nem tévedés! Több mint hatszáz kilóméter! A távrepülés rekordja 1990-ben még csak alig több mint hetvennégy kilóméter volt, de 1993-ban már 263 kilóméter. Ez egyben mutatja a siklóernyők forradalmi fejlődését de a siklóernyős technikák, tudásanyag csiszolódását és bővülését is.

199074,7km
1993263,2km
1999289,6km
2001335km
2005423,4km
2012502km
2022609,9km
Minden siklóernyős kutyabarát?

Minden siklóernyős kutyabarát.

Ezt az állítást sem igazolni, sem megcáfolni nem tudom, de azt biztosan állíthatom, hogy egy jó siklóernyősnek sokat kell "kutyázni". Ez persze nem azt jelenti, hogy minden jó siklóernyős ilyen nagy állatbarát, hanem arra a speciális gyakorlatozásra kell gondolnunk, amit az angol szakirodalom "Ground Handling"-nak nevez. Ez azt jelenti, hogy a siklóernyős, mielőtt igazi startolást, magas startot hajtana végre, a sima terepen, réten, kaszálón elsajátítja az ernyőkezelés alapjait. Például az ernyő felhúzását, belefordulós startot, belefutós startot, stabilizálását, korrigálását, fékezését, oldal irányú elmozgatását, előre hátra haladást az ernyővel, szélirányba fordítást, fülbecsukódás kipumpálását, kisebb-nagyobb befűződések helyrehozását, ernyő féken tartását szeles időben, erősszeles startot, kobra startot, stb...

siklóernyős kutyázik kutyus kép